In deze activiteit worden geprobeerd regels te vinden voor het foerageergedrag van insecten. Eerst wordt het model van een “random motion” zonder voedselbron bestudeerd. Vervolgens
In deze activiteit worden geprobeerd regels te vinden voor het foerageergedrag van insecten. Eerst wordt het model van een “random motion” zonder voedselbron bestudeerd. Vervolgens
In deze activiteit doen leerlingen zelf een experiment waarin het verband tussen verschillende bodemfactoren en de vegetatie onderzocht wordt. Leerlingen kiezen zelf een manier om
In deze activiteit bepalen de leerlingen de energie in een pinda. Dit doen ze door water te verwarmen met de warmte die bij de verbranding
In de activiteit onderzoeken leerlingen de samenstelling van de lucht tijdens het ademen. Dit doen ze door in een plastic zak te ademen en de
In deze activiteit maken leerlingen een geluidsopname van het hart. De leerlingen vergelijken de geluidpieken met het geluid en koppelen dit aan de werking van
Absorbtiespectrum van chlorofyl
In deze activiteit extraheren de leerlingen zelf de pigmenten in een vers plantenblad. Vervolgens wordt met de spectrometer het absorptiespectrum gemeten. Het spectrum wordt vergeleken
In deze activiteit wordt een model over de glucosehuishouding onderzocht. In het model zijn de belangrijkste componenten van de glucosehuishouding inbegrepen. Leerlingen onderzoeken hoe de
In deze activiteit meten leerlingen de lengte van klasgenoten. Deze gegevens worden verzameld in een tabel. Vervolgens maken leerlingen bij deze gegevens een grafiek om
In deze activiteit bouwen leerlingen zelf een opstelling waarmee de reactietijd gemeten kan worden. Leerlingen drukken op de schakelaar wanneer het programma het lampje laat
In deze activiteit doen leerlingen onderzoek naar de groei van een spinazieplant. Ze volgen de groei van zowel de wortel als de stengel en bekijken
Zaadverspreiding bij windbloemen
In deze activiteit gaan de leerlingen meten hoe vast de zaden van een paardenbloem zitten. De spirometer wordt gebruikt om te bepalen hoe hard de
In deze activiteit wordt de FLIR C2 infraroodcamera geïntroduceerd in Coach 7. Aan de hand hiervan kan een video gemaakt en opgeslagen worden tegelijkertijd met
In deze activiteit is de wet van Hardy-Weinberg gemodellereerd in een populatie waar drift en selectie plaats kan vinden.
Bij de respiratie van glucose komt koolstofdioxide vrij en wordt zuurstof verbruikt. De koolstofdioxide wordt aangetoond en er wordt verder gerekend met het verbruikte zuurstof.
Zoolganger, teenganger, hoefganger
Dieren bewegen zich op verschillende manieren voort. In deze activiteit onderzoeken de leerlingen de bewegingen van een zoolganger, een teenganger en een hoefganger, door de
In deze activiteit wordt de bloeddruk bepaald aan de hand van de metingen van een bloeddruksensor. Hiervoor worden de metingen geanalyseerd met de oscillometrische methode.
In deze activiteit maken leerlingen zelf een video van iemand die loopt. Vervolgens wordt de beweging van de verschillende gewrichten gevolgd met behulp van traceren.
In deze activiteit gaan leerlingen meten aan afbeeldingen van cellen. Ze meten onder andere de celkern en bladgroenkorrels. Hierbij leren de leerlingen omgaan met schalen.
In deze activiteit wordt transpiratie bij planten zichtbaar gemaakt. Normaal gesproken is dit proces bij planten niet zichtbaar, omdat de verdamping via de huidmondjes niet
In deze activiteit wordt de regulatie van de ademhaling nader bestudeerd. Kennis over de regulatie en de ademhalingsfysiologie is nodig om het verband met de
In deze activiteit gaan leerlingen onderzoeken of planten ook respireren. De meeste mensen weten wel dat dieren respireren maar hoe zit dat bij planten? Door
In deze activiteit ga je het leven in een vijver bestuderen. Van achter je computer gebruik je een bestaand model om te onderzoeken wat het
Fotosynthese (lichtintensiteit) (demo)
In deze activiteit nemen leerlingen de fotosynthese onder de loep. Met behulp van een O2 sensor meten zij de fotosynthese snelheid bij verschillende kleuren licht.
Afweer is een onderwerp wat niet voor elke leerling makkelijk inzichtelijk te maken is. Dit model is gemaakt van een actuele virus infectie, namelijk ebola.
In deze activiteit studeren leerlingen hun ademhlaing met behulp van een thermokoppel sensor. Zij vergelijken hun eigen ademhaling met die van klasgenoten. Tevens kan het
Met dit onderzoek kunnen leerlingen het (schadelijke) effect van verschillende alcoholen op een celmembraan onderzoeken. Hierdoor wordt er op een andere manier nagedacht over celbiologie
Invloed temperatuur op vergisting
In deze activiteit onderzoeken leerlingen met behulp van de gasdruksensor of temperatuur effect heeft op de anaerobe dissimilatie van gistcellen.
Met een datalogger meten leerlingen een aantal variabelen in een publieke omgeving zoals een bus, metro of trein. Verandert de CO2 concentratie?
Afweer is een onderwerp wat niet voor elke leerling makkelijk inzichtelijk te maken is. Dit model is gemaakt van een actuele virus infectie, namelijk ebola.
In deze activiteit maken leerlingen zelf yoghurt. Yoghurt is een product wat bijna alle leerlingen eten en kennen. Het proces wat nodig is om yoghurt
Met behulp van de gasdruksensor kan de hoeveelheid CO2 die geproduceerd wordt door gistcellen gemeten worden. Door verschillende suikers met elkaar te vergelijken kan gekeken
In deze activiteit gaan leerlingen onderzoeken of planten ook respireren. De meeste mensen weten wel dat dieren respireren maar hoe zit dat bij planten? Door
In deze activiteit nemen leerlingen de fotosynthese onder de loep. Met behulp van een O2 sensor meten zij de fotosynthese snelheid bij verschillende lichtintensiteit. Hoeveel
Fotosynthese (lichtintensiteit)
In deze activiteit nemen leerlingen de fotosynthese onder de loep. Met behulp van een O2 sensor meten zij de fotosynthese snelheid bij verschillende kleuren licht.
In deze activiteit ga je het leven in een vijver bestuderen. Van achter je computer gebruik je een bestaand model om te onderzoeken wat het
In deze activiteit onderzoeken leerlingen het effect van het dag/nacht ritme op de fotosynthese. Ze bouwen een eigen experiment opstellingen en voeren een langdurig experiment
Fotosynthese voor de onderbouw
In deze activiteit gaan leerlingen de basis van de fotosynthese onderzoeken. Ze bekijken wat er tijdens een korte periode gebeurt met de CO2/O2 concentraties in
In deze activiteit onderzoeken leerlingen aan de hand van simpele experimenten de gevolgen van onderkoeling en de relatie tot de oppervlakte-inhoud ratio. Hierdoor is dit
In deze activiteit gebruiken leerlingen het BAG model om het bloedalcoholgehalte na consumptie van alcohol te voorspellen. Dit model wordt in de samenleving vaak gebruikt
In deze activiteit onderzoeken leerlingen waarom ze zweten. Door een simpele proefomstelling bootsen ze transpiratie na. Daarnaast gaan ze transpiratie ook bij zichzelf meten.