In deze lesactiviteit onderzoeken leerlingen hoe geluid wordt gemaakt en ze gebruiken de geluidssensor om het geluid van een stemvork te meten en de golfvorm van het geluid zichtbaar te maken.
In deze lesactiviteit onderzoeken de leerlingen hoe geluid wordt gemaakt door menselijke stemmen.
In deze lesactiviteit gebruiken leerlingen de geluidssensor om golfvormen van geluidssignalen, gemaakt door snaren en pijpen, te registreren.
In deze lesactivteit leren de leerlingen dat geluiden een medium nodig hebben om zich voort te planten en dat geluid niet alleen via lucht, maar ook door andere materialen heen kan gaan.
Lesactiviteit 4. Hoe verplaatst geluid zich en hoe horen we dit?
In deze activiteit gebruiken leerlingen de geluidssensor om het geluidsniveau van verschillende geluiden te meten in decibel (dB).
In deze activiteit leren leerlingen dat geluid gehoorschade kan veroorzaken en ze onderzoeken hoe geluidsintensiteit gedempt kan worden.
In deze lesactiviteit leren leerlingen werken met de lichtsensor van €Sense en meten zij lichtsterkte.
In deze lesactiviteit leren de leerlingen een grafiek te maken en grafieken van lichtintensiteit te interpreteren.
In deze lesactiviteit onderzoeken de leerlingen hoeveel licht er door verschillende materialen wordt doorgelaten.
In deze lesactiviteit wordt gemeten welke materialen het licht het beste reflecteren.
In deze activiteit leren leerlingen dat licht nodig is om voorwerpen te zien.
Warmte en temperatuur onderzoeken
In deze lesactiviteit leren leerlingen hoe ze temperatuur op een objectieve manier kunnen meten.
In deze lesactiviteit leren leerlingen temperatuurgrafieken te maken en deze te interpreteren.
In deze lesactiviteit ervaren leerlingen hoe je dingen kunt opwarmen en warm kunt houden door middel van isolatie.
In deze lesactiviteit mengen leerlingen warm en koud water en voorspellen zij de temperatuur van het resulterende mengsel. Uiteraard wordt getest of deze voorspelling klopt.
In deze activiteit leggen leerlingen de temperatuursverandering tijdens een afkoelingsproces vast.
In deze activiteit onderzoeken leerlingen op welke manieren warmte kan worden afgegeven en hoe dingen sneller kunnen afkoelen.
In deze activiteit wordt het concept “smelten” geïntroduceerd. Leerlingen meten de temperatuur van smeltend ijs en nemen waar wat er gebeurt met deze temperatuur nadat ze zout hebben toegevoegd.
In deze activiteit bestuderen leerlingen wat er gebeurt bij absorptie van warmte.
In deze activiteit meten leerlingen de temperatuursverandering tijdens de chemische reactie tussen azijn en bakpoeder (natriumwaterstofcarbonaat).