De leeromgeving voor de bètavakken:

In Nederland, maar ook breed in Europa, wordt Onderzoekend leren (IBSE – Inquiry Based Science Education) bij het bèta-onderwijs sterk gestimuleerd omdat het leerlingen voorbereidt op de Kennismaatschappij. Practicum, onderzoek en ontwerpen zijn belangrijke aspecten hiervan. Leerlingen worden erdoor gemotiveerd en komen zo in aanraking met essentiële vaardigheden.  …..

Coach is een leer- en auteursomgeving voor alle natuurwetenschappelijke vakken, wiskunde en techniek die zeer breed in het Nederlands onderwijs wordt gebruikt. Het pakket is ontwikkeld op basis van meer dan 25 jaar onderzoek en gebruik. Mede door voortdurende terugkoppeling met gebruikers en onderwijsonderzoek hebben wij een meermaals bekroonde ict-omgeving kunnen creëren die wereldwijd door velen gebruikt wordt.

Met Coach 7, de nieuwste versie van de Coach leeromgeving, kunt u altijd en overal aan
de slag. U en uw leerlingen gebruiken Coach
 7 wanneer u maar wilt, op welk apparaat dan 
ook. Coach 7 is voor Windows en MAC computers, en er zijn versies voor de iPad en voor Android tablets. Leerlingen kunnen op school, thuis of buiten eenvoudig metingen uitvoeren, analyseren en verwerken. Daarmee gaat letterlijk hun wereld open! Samenwerken wordt eenvoudiger doordat gegevens eenvoudig gedeeld kunnen worden. Met Coach 7 is uw natuurwetenschappelijk onderwijs ook klaar voor Bring Your Own Device (BYOD) beleid op uw school. Coach 7 biedt de volgende mogelijkheden aan:

Coach Your Students Into The World Of Science


Meten (vanaf versie 7.2 voor Android, IOS en Chromebook)

data-loggingMeetactiviteiten worden gebruikt om met sensoren gegevens te verzamelen. Vervolgens worden de resultaten weergegeven en geanalyseerd. Een sensor meet een grootheid en converteert dit naar een uitgangsspanning. Deze uitgangsspanning wordt uitgelezen door de interface die verbonden is met een computer en omgezet in een digitaal signaal dat door de computer kan worden uitgelezen. Verzamelen van meetgegevens is mogelijk met een hele kleine of grote tijdsspannen en meetfrequenties. Diverse meetmethodes, tijdgestuurde, pulsgestuurde en handmatige metingen laten een breed scala aan experimenten toe. Presentatie van de gegevens tijdens de meting maakt directe observatie mogelijk en versterkt de link tussen experiment en resultaten. Ogenblikkelijke feedback bevordert kritisch denken; leerlingen hebben meer tijd voor observeren, interpreteren, bediscussiëren en gegevensanalyse.

Belangrijkste kenmerken – Meten

  • Meten met de CMA interfaces:
    Windows: €Sense, €Lab, €Motion, MoLab, CLAB, CoachLab II+, VinciLab, WiLAB
    Mac: €Sense, €Lab, CLAB, CoachLab II+, VinciLab, WiLAB
    Chromebook: VinciLab (draadloos via Wi-Fi), WiLAB
    Android: VinciLab (draadloos via Wi-Fi), €Sense, €Lab, CLAB and CoachLab II+ (via een USB-poort), WiLAB
    iOS: VinciLab (draadloos via Wi-Fi), WiLAB (draadloos via bluetooth)
  • Verschillende meetmethoden: Tijdgegestuurd, pulsgestuurd en handmatige metingen en automatische triggering van metingen
  • Ondersteuning voor een groot scala aan sensoren (ook met sensorherkenning)
  • Eenvoudig ijken van sensoren en ijkingen kunnen worden opgeslagen, ook in het eigen geheugen van de sensor.


Sturen  (nog niet beschikbaar voor Android, IOS en Chromebook)

In Stuuractiviteiten kun je programma’s maken waarmee je iets (bijv. een model) kunt besturen of regelen. Je kunt dan bijvoorbeeld een temperatuurregeling maken of een robotarm programmeren. Je kunt actuatoren (zoals een lamp, een motor of een verwarmingselement) aan- en uitschakelen. Dit kan met handbediening of via een programma. Vaak heb je hierbij ook meetgegevens nodig die van een sensor afkomstig zijn. De actuatoren en sensoren zijn verbonden met de uitgangen en ingangen van de interface. Niet alle interfaces ondersteunen actuatoren, zie onder.

Belangrijkste kenmerken – Meten

  • Sturen met de CMA interfaces:
    Windows: €Sense, CoachLab II+,
    Mac: €Sense, CoachLab II+
  • Ondersteuning voor actuatoren
  • Drie manieren om een programma in Coach maken: de leerknoppen, de Commandolijst, door zelf commando’s in CoachTaal te typen


Video- en beeldanalyse

data-videoMet de Videomeet-activiteiten kunt u metingen aan digitale video’s doen om bewegingen van objecten te analyseren en met metingen aan foto’s kunnen vormen van objecten worden onderzocht. Dergelijke activiteiten brengen de echte wereld in je klaslokaal. Grafieken zijn gekoppeld aan de videobeeldjes.  Dit helpt leerlingen om de kloof tussen de concrete beweging en de abstracte grafische representatie te overbruggen
Students can capture their own videos with the help of camera or mobile phones. They also can use affordable high-speed cameras to capture very fast motions and to analyze these motions in details

Belangrijkste kenmerken – Video- en beeldanalyse: 

  • Video bewerken (inkorten, aanpassen, roteren)
  • IJken van de video/afbeelding
  • Traceren van objecten (maximaal 8 objecten), handmatig of automatisch
  • Perspectiefcorrectie
  • Koppelen van het object in de video met de grafiek door middel van gesynchroniseerd scannen.


Modelleren

modelingDe Modelleer-activiteiten stellen u in staat om gebruiksklare modellen te gebruiken of om modellen van dynamische veranderende systemen aan te maken. In dergelijke modellen wordt de evolutie van een systeem stap voor stap berekend. Modelleren maakt het oplossen van complexe realistische problemen mogelijk. Het helpt studenten om de wereld van computermodellen te begrijpen. Dergelijke modellen worden vandaag gebruikt in alle gebieden van onderzoek en industrie.

Belangrijkste kenmerken – Modelleren

  • Maken van modellen van dynamisch veranderende processen en systemen
  • Drie modelleermodi aanwezig: Grafisch, Vergelijkingen (met behulp van de taal van de wiskunde) en Tekstueel met behulp van de makkelijk te leren Coach programmeertaal
  • Modellen uitvoeren en het effect van verschillende parameters simuleren
  • Vergelijken van de modelresultaten met resultaten uit een experiment.


Spectroanalyse (vanaf versie 7.2, niet beschikbaar voor Android, IOS en Chromebook)

spectru1Spectrometer activiteiten kunnen gebruikt worden om data te verzamelen over absorptie en emissie met een CMA spectrometer. Spectra kunnen gemeten worden met een bereik van 360 – 940 nm. In het Spectrometer venster is een live weergave van de verbonden spectrometer te zien. Nadat een spectrum gemeten is, kan het venster ook het opgenomen spectrum tonen. In het Gereedschappenmenu zijn specifieke hulpmiddelen te vinden en is afhankelijk van het geselecteerde spectrum type. Wanneer er gekozen is om Absorptiespectra te meten is er in het venster ook een eenvoudige werkbalk aanwezig.


Animaties (nog niet beschikbaar voor Android, IOS en Chromebook)

animationsHet weergeven van resultaten in Diagrammen of in de Datatabel is voor sommige leerlingen niet voldoende inzichtelijk. In Coach 7 kun je daarom ook Animaties maken. Met een animatie kun je eenvoudig en real-time meet-, stuur- en modelparameters koppelen aan een grafische component voor visuele feedback. Animaties in Coach worden opgebouwd uit simpele objecten zoals ellipsen, rechthoeken, vectoren en plaatjes. Deze kunnen verbonden worden met een modelvariabele, stuurvariabele of sensorwaarde, zodat hiermee bijvoorbeeld de grootte of positie van de objecten beïnvloed kan worden. De aansturing van de animatie volgt volledig uit de aanwezige variabelen, formules en sensorgegevens. Met behulp van knoppen en schuifregelaars kunnen ook interactieve elementen worden toegevoegd aan de animatie.


Dataverwerking

processingGegevens uit metingen met sensoren, beeld- of videometingen, modellen of programma’s kan op verschillende manieren worden weergegeven: als Datatabel, Diagram, Meter of Waarde. De verzamelde gegevens kunnen verwerkt worden met behulp van krachtige verwerkings- en analysemogelijkheden.

Belangrijkste kenmerken – Dataverwerking

  • Presenteer verzamelde of gegenereerde data in een tabel
  • Visualiseer gegevens in real-time in grafieken, meters en waarden
  • Teken eigen grafieken
  • Doe voorspellingen
  • Analyseer de gegevens met diverse gereedschappen, zoals: Helling, Oppervlakte, Statistiek,  Functie-fit, Afgeleide, Signaal-analyse (Fourieranalyse, Lineaire Voorspelling) en Histogrammen.


Auteursomgeving – Build your own activities

In de Auteursomgeving van Coach is het mogelijk om lesmateriaal te maken in de vorm van leerlingactiviteiten gevuld met teksten, afbeeldingen, video’s en webpagina’s. Deze activiteiten kunnen worden aangepast voor gebruik door leerlingen van het basisonderwijs tot op HBO-niveau (leeftijd van 10 tot 20 jaar).

Belangrijkste kenmerken – Auteurs:

  • Handige instructie-activiteiten om Coach te leren
  • Gebruik of verander de CMA-activiteiten of maak uw eigen multimedia-leeractiviteiten door teksten, afbeeldingen, video’s en websites toe te voegen.

coach7


Lesmateriaal

CMA ontwikkelt Lesmateriaal bestaande uit een docentenblad, een leerlingblad en Coach Activiteiten aan de hand van moderne en recente onderwijs ideeën. Ons lesmateriaal illustreert het gebruik van verschillende mogelijkheden in Coach op verschillende niveaus.
Mensen met een Coach 7 licentie (docenten van scholen met een Coach 7 licentie) hebben vrije toegang tot het lesmateriaal maar moeten zich eerst registreren. Voor registratie is een geldige Coach 7 licentie code nodig!

middlemiddle1highhigh1