In de natuurkunde komen veel concepten voor die niet tastbaar zijn, zoals geluid, licht, elektriciteit en magnetisme. Al deze verschijnselen kunnen door middel van experimenten met sensoren zichtbaar worden gemaakt. Natuurkunde heeft een sterke band met experimenten en ICT-gebruik en is bij uitstek geschikt voor een aanpak met onderzoekend leren. Leerlingen raken bekend met de wetenschappelijke methode, omdat een experiment van diverse kanten benaderd kan worden. Zij kunnen een experiment leren voorspellen (hypothese toetsen), meten, analyseren, interpreteren en het verschijnsel via modelleren inzichtelijk maken.
CMA gelooft dat door het uitvoeren van inhoudelijk en didactisch sterke practica het begrip, de onderzoekende houding en leerplezier van de leerling verbeterd kan worden. Ons aanvullende gratis lesmateriaal wordt op zo’n manier vormgegeven dat leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen en zelf moeten nadenken over mogelijke aanpassingen aan het practicumvoorschrift. Bent u benieuwd naar wat CMA voor uw natuurkunde-onderwijs kan betekenen? Neem contact met ons op! We denken graag met u mee over het ontwikkelen en vormgeven van ICT-rijk bèta-onderwijs op uw school.
Met de Coach software is het mogelijk om leerlingen zelfstandig te laten experimenteren met verschillende concepten van het natuurkunde-curriculum, zoals:
- Gaswetten
- (Hemel-)Mechanica
- Dynamica
- Elektriciteit
- Licht
- Geluid
- Elektrische velden
- Magnetische velden
- Warmte
- Druk
- Energie
- Radioactiviteit
Hieronder vindt u enkele voorbeelden van sensoren en toepassingen waarmee u met behulp van onze hardware en software een nieuwe impuls kunt geven aan uw natuurkunde-onderwijs.
LesmateriaalMet Coach 7 krijgt u ook toegang tot de uitgebreide database met lesactiviteiten. Dit zijn volledig kant-en-klare experimenten waar uw leerlingen direct mee aan de slag kunnen. Verschillende onderwerpen uit het curriculum komen aan bod, zodat er voor elk wat wils is. Is een lesactiviteit niet helemaal naar uw wens? Geen probleem. De bestanden die u uit de database kunt downloaden zijn nog volledig naar eigen smaak aan te passen. Klik hieronder voor een voorproefje van onze lesactiviteiten. Als u een Coach 7 licentie heeft, kunt u vanaf deze pagina ook inloggen om de rest van de activiteiten te bekijken. |
OndersteuningCMA biedt praktische, algemene en natuurkundespecifieke nascholingscursussen aan voor TOA’s en docenten. Tijdens deze cursussen maakt u kennis met een specifieke functionaliteit of toepassing van Coach. Medewerkers van CMA hebben bovendien een vakdidactische achtergrond in uw vak! Ze kunnen u dus goed bijstaan bij zowel de praktische kant van het gebruik van Coach, maar ook meedenken over de toepassingen in uw vak. Ook kunt u uw vragen natuurlijk altijd kwijt bij de helpdesk. |
ModellerenLeerlingen en docenten kunnen met behulp van grafisch, tekstueel en in vergelijkingen modus In Coach 7 leren modelleren, een verplicht onderdeel van het eindexamenprogramma natuurkunde. Abstracte concepten kunnen met behulp van modelleren snel inzichtelijk gemaakt worden. Coach 7 heeft de optie Simuleren, waarmee leerlingen een verandering van een parameter snel kunnen doorrekenen en zijn invloed kunnen onderzoeken. Veel natuurkundemethoden gebruiken de modelleeromgeving van Coach. |
StralingsensorMet de stralingsensor kan alfa-, bèta- en gammastraling gemeten worden. Radioactiviteit is een belangrijk onderdeel van het eindexamen en met behulp van deze sensor kan dit concept goed inzichtelijk gemaakt worden. Zo kan achtergrondstraling gemeten worden, maar zou je ook kunnen kijken naar de straling van natuurlijke bronnen. Een experiment met deze sensor stond in 2014 op de cover van de NVOX. Als u lid bent van de NVON, kunt u dit artikel hier vinden. |
AfstandsensorDe afstandsensor bepaalt met behulp van ultrasoon geluid en een ingebouwde ijking de afstand tot een object. Deze sensor is daardoor uitermate geschikt voor experimenten over beweging, snelheid of versnelling voor zowel onder- als bovenbouw. U kunt ook denken aan het volgen van veeroscillaties of het meten van de lengte van leerlingen. Deze sensor heeft meer toepassingen dan alleen het meten van afstand! |
VideometenHet programma Coach is het meest complete programma voor het bèta-onderwijs. Naast meten met sensoren kunnen er ook analyses aan bewegend beeld gedaan worden. Wat is er leuker dan beweging, snelheid, versnelling en energie te onderzoeken aan filmpjes die je zelf hebt opgenomen? Het maken van filmpjes met hoge snelheid (veel beeldjes per seconde) maakt het analyseren van zeer snelle processen mogelijk. Omdat u nog steeds binnen de vertrouwde Coach-omgeving werkt, hoeft u geen nieuw programma aan te leren. |
Partnerproducten: NTLCMA werkt al jaren samen met NTL voor de distributie van hoogwaardig practicummateriaal. Als enige in Nederland biedt CMA de unieke NTL Student Experimenteerkits aan voor natuurkunde. Deze kits kenmerken zich door het motto “simpel, snel, safe”. De experimenteer kits zijn op thema/onderwerp ingedeeld en bevatten alle benodigdheden om meerdere experimenten binnen het betreffende onderwerp uit te voeren. Bij elke kit is een handleiding met meer dan 20 experimenten te downloaden. De kits zijn overzichtelijk, leerling vriendelijk, duurzaam, gemakkelijk te controleren en op te bergen. |
Partnerproducten: FLIRCMA is in Nederland partner van FLIR en kan daarom de FLIR C5 infraroodcamera voor een interessante prijs aanbieden. De IR camera heeft in elk leerjaar voor natuurkunde wel een toepassing en kan gemakkelijk vakoverstijgend worden ingezet. De camera kan via een USB kabel aan het digibord worden verbonden en zo realtime video van de klas laten zien in IR. De camera wordt geleverd met gratis software, waarmee warmteonderzoek zeer gemakkelijk gedaan kan worden. Leerlingen kunnen de IR-camera ook zelf gebruiken voor eigen onderzoek naar stille energie verbruikers of naar wrijvingswarmte in bijvoorbeeld de remmen van een auto.Ook bij de andere bètavakken kan een infraroodcamera een leerzame toevoeging zijn. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen warm- en koudbloedig bij biologie, endo- en exotherme reacties bij scheikunde en bij diverse NLT modules. |