Biologie is een vak waarin volop geëxperimenteerd kan worden, zowel in de klas als daarbuiten. Al met een paar sensoren, zoals een ECG-sensor, zuurstofsensor of spirometer kunnen veel verschillende biologische processen onderzocht worden. Daarnaast kunnen leerlingen met Coach stap voor stap biologische modellen maken en begrijpen. De rode draad hierin is steeds onderzoekend leren. CMA gelooft dat door het uitvoeren van inhoudelijk en didactisch sterke practica het begrip, de onderzoekende houding en leerplezier van de leerling verbeterd kan worden. Ons lesmateriaal wordt op zo’n manier vormgegeven dat leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen en zelf moeten nadenken over mogelijke aanpassingen aan het practicumvoorschrift. Bent u benieuwd naar wat CMA voor uw scheikunde-onderwijs kan betekenen? Neem contact met ons op! We denken graag met u mee over het ontwikkelen en vormgeven van ICT-rijk bèta-onderwijs op uw school.
Met de Coach software is het mogelijk om leerlingen zelfstandig te laten experimenteren met concepten binnen bijvoorbeeld de volgende onderwijsthema’s:
- Stofwisseling van cellen
- Stofwisseling van organismen
- Zelfregulatie van organismen
- Waarneming door organismen
- Regulatie van ecosystemen
- Interactie in ecosytemen
Met Coach is het ook mogelijk om biologische processen te modelleren! Op die manier kunnen populatiegroei, de ontwikkeling van een epidemie of de werking van organen bestudeerd worden.
Hieronder vindt u enkele voorbeelden van sensoren en toepassingen waarmee u met behulp van onze hardware en software een nieuwe boost kunt geven aan uw biologie-onderwijs.
LesmateriaalMet Coach 7 krijgt u ook toegang tot de uitgebreide database met lesactiviteiten. Dit zijn volledig kant-en-klare experimenten waar uw leerlingen direct mee aan de slag kunnen. Verschillende onderwerpen uit het curriculum komen aan bod, zodat er voor elk wat wils is. Is een lesactiviteit niet helemaal naar uw wens? Geen probleem. De bestanden die u uit de database kunt downloaden zijn nog volledig naar eigen smaak aan te passen. Klik hieronder voor een voorproefje van onze lesactiviteiten. Als u een Coach 7 licentie heeft, kunt u vanaf deze pagina ook inloggen om de rest van de activiteiten te bekijken. |
OndersteuningCMA biedt praktische algemene en biologiespecifieke nascholingscursussen aan voor TOA’s en docenten. Tijdens deze cursussen maakt u kennis met een specifieke functionaliteit of toepassing van Coach. Medewerkers van CMA hebben bovendien een vakdidactische achtergrond in uw vak! Ze kunnen u dus goed bijstaan bij de praktische kant van het gebruik van Coach, maar ook meedenken over de toepassingen in uw vak. Ook kunt u uw vragen natuurlijk altijd kwijt bij de helpdesk. |
ModellerenMet Coach is het ook mogelijk om biologische processen rekenkundig te modelleren. Op die manier kunnen leerlingen met zeer abstracte concepten aan de slag gaan en kunnen zij in een veilige omgeving uitproberen hoe een ebola-epidemie zich ontwikkelt, hoe het zuurstofverbruikt in een vijver verandert of hoe dierenpopulaties groeien en krimpen onder invloed van externe omstandigheden. Ook ontwikkelen leerlingen door te modelleren hun inzicht, wat erg van pas komt bij het domein “modelvorming” uit de eindexamens. |
ECG-sensorMet de ECG-sensor kan eenvoudig een ECG opgenomen worden. De analyse van het hartritme, de spier(spanning) en een hartslag wordt hiermee heel inzichtelijk. Wat is ook leuker dan je eigen hartritme analyseren? Leerlingen kunnen hun eigen ECG ook vergelijken met dat van klasgenoten. Welke verschillen zijn er te zien? |
CO2 en O2 sensorenBij biologische processen als fotosynthese, respiratie of gisting veranderen de concentraties zuurstof en/of koolstofdioxide. Met behulp van sensoren kunnen deze veranderingen gemeten worden, waardoor je onderzoek kunt doen naar deze processen. CMA biedt een flink arsenaal aan sensoren voor zuurstof en koolstofdioxide. Van beide sensoren is er een variant voor gassen en een variant voor in water opgeloste gassen (aq). Daarnaast zijn er twee koolstofdioxidegassensoren beschikbaar: een voor hoog bereik (tot 100.000 ppm) en een voor laag bereik (tot 5.000 ppm). Overzicht CO2-sensoren Overzicht O2-sensoren Bekijk alle biologiesensoren |
SpirometerHet meten van je eigen longinhoud is altijd een leuke invulling van een les. Met behulp van de spirometer kan het longvolume van elke leerling bepaald worden, maar ook kan er gekeken worden naar verschillen in ademhalingspatronen ten gevolge van inspanning. Of wat dacht u van de vitale capaciteit? Ook hier is het weer leuk om de resultaten van verschillende leerlingen te vergelijken. Dat kan dan weer een mooie aanleiding zijn om het te hebben over gemiddelden of de fysiologische verschillen tussen mannen en vrouwen. |
Partnerproducten: FLIRCMA is in Nederland exclusief partner van FLIR en kan daarom de FLIR C2 infraroodcamera voor een interessante prijs aanbieden. Met deze camera kunnen warmteprocessen eenvoudig met behulp van IR-straling gevolgd worden. Het verschil tussen koud- en warmbloedig wordt hiermee ineens heel duidelijk! Ook bij de andere bètavakken kan een infraroodcamera een leerzame toevoeging zijn. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen exo- en endotherme reacties bij scheikunde of warmteleer bij natuurkunde. |